Zápis do prvního ročníku pro školní rok 2024/2025
Termín zápisu: 10. dubna 2024 od 13:00 do 17:00 hodin
Týká se dětí, které dovrší šestý rok věku nejpozději do 31. 8. 2024. Jsou to děti narozené od 1. 9. 2017 do 31. 8. 2018 a dále děti, kterým byl při zápisu v dubnu 2023 povolen odklad povinné školní docházky o jeden rok.
S sebou: občanský průkaz rodičů , rodný list dítěte
Náhradní termín zápisu: po domluvě s ředitelem školy, tel.: 571 634 555
Zajímavé odkazy:
DESATERO PRO RODIČE DĚTÍ PŘEDŠKOLNÍHO VĚKU
Co má dítě umět před zahájením školní docházky?
- je samostatné, postará se samo o sebe (oblékání, osobní hygiena, jídlo) i o své věci
- po určitou dobu (10 – 20 min) zvládne soustředit pozornost a nenechá se vyrušit vnějšími podněty (sledovat večerníček, poslouchat pohádku, věnuje se zadaným činnostem)
- zvládá výslovnost hlásek
- umí vyprávět krátký příběh (co je na obrázku, co dělali ve školce)
- umí se držet jednoduchých pokynů
- je ochotné podřídit se autoritě
- je schopno spolupracovat s vrstevníky
- správně drží tužku – tzv. špetkový úchop (nahoře palec proti ukazováčku, prostředníček zespod podpírá), ruka je uvolněná
- používá výhradně pravou či levou ruku (je zřejmé, zda je pravák či levák)
- umí obkreslit jednoduchý geometrický obrazec, vybarvit obrázek, napodobit tvar
- vyjmenuje číselnou řadu a určí počet předmětů minimálně do pěti (deseti)
- umí pojmenovat běžně používané věci a základní geometrické tvary
- zná základní barvy, případně jejich odstíny (např. světle zelená, tmavě modrá atd.)
- umí se bez pomoci orientovat v prostoru, pozná, co je nahoře, dole, vpředu, vzadu, vlevo, vpravo, uprostřed
- začíná rozumět pojmům souvisejícím s časem – včera, dnes, zítra, ráno, večer
- orientuje se ve svém prostředí (ví, kde bydlí) i v blízkém okolí
Jak pomoci svým dětem před zahájením školní docházky?
- Věnujte dítěti soustředěnou pozornost – při rozhovoru s ním se nezabývejte jinou činností, dejte mu najevo zájem, trpělivě je vyslechněte, projevujte vstřícnost a přívětivé chování.
- Vyprávějte dítěti a čtěte mu – televize, video či audiokazeta nenahradí lidské slovo a osobní kontakt
- Pověřujte dítě drobnými úkoly a domácími pracemi – pěstujete tak jeho samostatnost a zodpovědnost, rozvíjíte i motoriku.
- Rozvíjejte poznání z oblasti života lidí, zvířat i rostlin – vedle obecné informovanosti rozšiřujete i jeho slovní zásobu.
- Vybírejte vhodné hry a činnosti, sami se do nich zapojte – stavebnice, skládanky, dějové obrázky i práce s drobným výtvarným materiálem rozvíjejí poznání a tvořivost. Vaše účast posiluje citovou zralost dítěte.
- Upevňujte prostorovou orientaci a pojmy nahoře, dole, vlevo, vpravo, vpřed, za – výrazně to ovlivňuje základy psaní, čtení a počítání.
- Dbejte na vhodné pohybové aktivity a zdravé stravování – příroda je velká tělocvična, prospěje i vám.
- Trénujte změny denního režimu související se školní docházkou – ranní vstávání, odbourávání odpoledního spaní – čas pravidelného ukládání k večernímu spánku zmírní každodenní stres.
- Připravujte dítě na to, co ho čeká nového v době školní docházky.
- Vytvářejte sociální situace, kdy se dítě učí jednat s jinými lidmi – uplatňovat základní společenská pravidla při jednání s lidmi, vyřizovat drobné vzkazy, nebát se komunikace ve známém prostředí apod.